Contoh Surat Rasmi Rayuan Permohonan Kemasukkan Ke Universiti

3:55:00 PM Syafy Syaf 108 Comments

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, 안녕, hi, hello 

Setiap kali keluar keputusan U ada pelbagai reaction. Selalunya :

1. Happy sebab dapat U yang diingini.
2. Sedih tak dapat u / kos yang diingini.
3. Sedih sebab tak dapat tawaran.

Those yang x dapat tawaran still ada peluang untuk membuat rayuan. But yang no 2 tu macam mana? Jangan risau uolls, ada penyelesaiannya! Bergantung pada diri sendiri je either nak berusaha or x~ 

Ok for yang kategori no 3 tu boleh buat e-rayuan, and yang no 2 tu pun boleh buat rayuan. Kategori no 3 boleh buat rayuan melalui e-rayuan, while yang no 2 tu boleh buat rayuan straight pada pihak U. Either melalui e-mel, hantar surat or direct ke U tu sendiri. And Syafy sangat mengesyorkan anda semua memilih cara ke-3 tu. Melalui cara tu pihak U akan nampak kesungguhan diri anda. Those yang buat rayuan melalui e-rayuan pun kalau boleh buat jugak la step tu after isi e-rayuan ;)



CONTOH SURAT RASMI RAYUAN



Alien,
No.6, Jalan Terbang,
00000 Marikh,
Galaxy.


Pendaftar,
Bahagian Pengurusan Akademik,
Unit Kemasukan dan Rekod,
Universiti Teknologi Malaysia,
81310 Johor Bahru,
Johor Darul Takzim                                                                                             09 OGOS 2016

Tuan/Puan,

PERMOHONAN RAYUAN KEMASUKAN KE UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

Merujuk perkara di atas, saya Alien, NO IC memohon agar terpilih dalam tawaran Program Pengajian Sarjana Muda ambilan September 2016.

2.         Saya merupakan pelajar lepasan STPM 2015 dan saya telah mendapat keputusan 2A 1B+ 1B dengan PNGK 3.58.

3.         ( untuk pelajar yang dapat tawaran ) Saya telah membuat permohonan kemasukan ke universiti melalui UPU. Saya ditawarkan memasuki Universiti Malaysia Kelantan dalam program Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan ( Perbankan dan Kewangan Islam ). Berikut adalah sebab saya mengemukakan rayuan kepada pihak tuan/puan walaupun berjaya mendapat tawaran :

            3.1    bagi la sebab uolls mohon ( kena kukuh! ) 

3.         ( untuk yang tidak mendapat sebarang tawaran ) Saya telah membuat permohonan kemasukan ke universiti melalui UPU. Dukacitanya, permohonan saya untuk memasuki ke mana-mana universiti awam di Malaysia tidak diterima. 

PILIH SALAH SATU SHJ YG NO 3, TENGOK ANDA KATEGORI MANA
         
4.         Di sini saya turut melampirkan dokumen-dokumen akademik dan kokurikulum untuk rujukan pihak tuan/puan. Oleh itu, saya amat berharap rayuan saya ini dipertimbangkan. Segala kerjasama dan perhatian daripada pihak tuan/puan amat diharapkan dan dihargai.
Sekian, terima kasih.


Yang benar
,
………....
( ALIEN )
No.telefon : 01x-xxxxxxx



Bersama surat ni uolls kena sertakan salinan :

* Salinan IC sendiri and parents
* Salinan slip / sijil spm, stpm, matrik, diploma, muet, kokurikulum
* Salinan slip gaji parents. If x de buat pengesahan pendapatan
* Salinan permohonan e-rayuan upu ( bagi those yang x dapat tawaran and isi e-rayuan )

KESEMUA SALINAN PERLULAH DISAHKAN! 

p/s : for those yang pergi direct ke U tu, bawa sekali sijil yang asal ya.



Hope entry ni dapat membantu uolls. Jangan lupa banyakkan berdoa and buat solat-solat sunat. Keyakinan kepada Allah kena tinggi keh :D Pape yang x faham boleh drop comment keh ;) 




See u in next entry. 
Thanks for reading! xoxo

108 comments:

  1. Replies
    1. Thank you akak...saya ni Imtiaz Haidar dari Raub Pahang hanya dapat 3A je dlm SPM ..berhajat nak mohon UIAM sebagai u yg diingini...akak Doakan saya Lepas ehh ...ptg ni nak wat Surat permohonan ni..Tq so much..sis

      Delete
    2. Sorry to do not inform you just now...saya nak apply law Sana..BI n BA saya sangkut...Tu nak btaw mereka sebagai alasan kukuh ?? Thank you

      Delete
    3. E rayuan tu mcm mne nk dpt ? N kene disahkan oleh ketua kampung ke ?

      Delete
  2. salam. saya nak tanya. saya nak tukar course so saya kene accept tawaran yang dapat dulu ke? terima kasih kerana respond

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omg so sorry x perasan komen ni 🙏🏻 Yes kena accept dulu.

      Delete
  3. salam salinan semua tu perlu disahkan oleh siapa ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya semasa interview dulu minta pengesahan daripada pengetua (bagi dokumen -dokumen sekolah), pegawai Jabatan Pendaftaran (doc sijil lahir/ic/etc),
      ada juga Ketua Kampung.

      Delete
    2. So sorry sis x perasan komen 🙏🏻 Seperti yg Kai cakap. Thanks Kai atas replynya 🙏🏻

      Delete
    3. Klau semua salinan yg dikemukakan sy sahkn pd ketua kampung boleh ke?

      Delete
    4. hii sha. yes boleh ketua kampung sahkan. sis pun dulu mintak pengesahan ketua kampung je :)

      Delete
    5. Nk tnye hari tu sy trlps tarikh permohonan utk buat rayuan jd mcm mne eh boleh ke lg sy nk buat surat rayuan (yg dikemukakan di atas) utk hantar direct ke u atau mana2 pusat pengajian tersebut?

      Delete
    6. sy pun mengalami keadaan yg sama mcm Sha Sammy... mcm mana ya?

      Delete
  4. salam. kalau course yang kita minta di uni tu berlainan dalam rayuan upu tu boleh ka? tolong respond ya sbb sy betul2 buntu. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. So sorry sis x perasan komen 🙏🏻 Yang tu sis x pasti. Rasanya tiada masalah as long as awak melepasi syarat am dan khas yang ditetapkan oleh course tu

      Delete
  5. mcm mana yang kes menolak pulak ? boleh ke ? n salinan tu boleh tak ketua kmpg yg sahkan semuanya ? terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menolak x perlu buat surat semua tu. just simply klik tolak pada tawaran yg diterima 😊 So sorry lambat bls 🙏🏻😭

      Delete
  6. Kak. Kalau melalui emel nk kena letak sekali dokumen ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes dear letak sekali dokumen 😊 If x tao cara, dear boleh pergi kedai comp bawak dokumen tu and cakap nak scan 😊

      Delete
  7. dokumen macam transkrip tu kalau pihak kolej sendiri yang cop boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tapi make sure yg cop tu jawatannya tinggi 😊

      Delete
  8. Sis apa mksud 'pendaftar' kat alamat univ. tu ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendaftar tu merujuk pada pihak pendaftar u. Dalam organisasi kan ada bahagian2/jabatan2. So utk surat tu adresskan pada jabatan pendaftar. Iaitu jabatan yang mengurus pengambilan pelajar 😊

      Delete
  9. salam sis, kalau saya email sahaja surat2 tersebut boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam dear. Mcm sis mention at atas, boleh guna emel, boleh hantar surat or boleh pergi direct ke u tersebut. X kisah mana2 method cuma yg ni sis syorkan supaya pihak u yang kita hantar rayuan tu nampak kesungguhan kita and senang if dorang nak tanya apa2. Mcm sis masa sis pergi tu dia ada la interview sikit2. Tapi apa pun dear boleh guna mana2 method yg dear rasa senang dan selesa utk diri dear. 😊

      Delete
  10. terima kasih . moga dipermudahkan segala urusan hendak Nya. aminnnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaminn. In shaa Allah, all the best dear 💪🏻

      Delete
  11. kalau kena GB,nak buat surat rayuan rasmi macam mana?

    ReplyDelete
  12. Kalau sy nak mohon kos dentistry di uni ipta??skrg sy sdg dlm program asasi..tetapi asasi sains pertanian upm..tpi sy still blja subjek sains tulen just tambah subject pertanian je..please tolong sbb kat upm hanya ada medic je..kalau sy ikut cara sis adakah dpt membantu thx..

    ReplyDelete
  13. Kalau sy nak mohon kos dentistry di uni ipta??skrg sy sdg dlm program asasi..tetapi asasi sains pertanian upm..tpi sy still blja subjek sains tulen just tambah subject pertanian je..please tolong sbb kat upm hanya ada medic je..kalau sy ikut cara sis adakah dpt membantu thx..

    ReplyDelete
  14. Assalam sis. Kalau direct trus ke u tu .Perlu inform dlu dgn pihak u ke apa ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba call pihak u untuk kepastian.

      Delete
    2. hi sorry for super late reply. Macam sis dulu main gamble je, end up kena tunggu berjam jugak la sebab org yg sis nak jmpa tu tengah ada meeting. so better buat appointment :)

      Delete
    3. Hai sis. Nak tnya. Lepas kita hntar surat rayuan, brpa lama kptsan pnerimaan tu akn kluar ? Then brpa pratus kemungkin akak d trima ?

      Delete
  15. hi sis . perlu letak program yang kita nak tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi dear. sorry for super late reply. yes kena state program apa kita nak :)

      Delete
  16. kalau tak dapat mana mana temuduga kene buat surat rayuan macam ni jugak ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. hii for temuduga sis x sure. awak kena tunggu la result upu keluar. if x dapat mana2 u boleh try buat rayuan macam ni :)

      Delete
  17. Assalamualaikum sis, saya tak dapat mana2 ipta tapi saya dapat politeknik itu pun course yang saya tak apply iaitu mechanical engineering saya memang tak minat course ni. Saya berat hati nak terima. bila dah dapat poli tak dapat nak buat rayuan. Saya nak sangat course yang saya dapat pergi interview tu. Bila tak dapat buat rayuan kena buat surat rayuan direct ke u ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam dear. masalah awak lebih kurang la dengan masalah sis dulu. dapat u yg x minat sgt + ada beberapa prob menyebabkan x blh terima u and x boleh buat rayuan sbb da dapat tawaran sambung belajar. So yes awak buat yg macam sis buat ni. Buat rayuan straight pada pihak u, bukan melalui upu:)

      Delete
  18. lagi satu untuk kemukakan surat rayuan tu direct ke u yang kita nak masuk contoh saya nak u dekat kampus perak, saya kena hantar ke u di perak atau u pusat dia dekat shah alam ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah masalah kita sama. Hmm uitm pun ada sesi kemasukan kedua. Berharap untuk dpt uitm perak. Reply please kiteorg nk tau. Sedihh bila takdpt uitm

      Delete
    2. boleh cuba buat rayuan terus ke kampus yang dear nak. tapi make sure course yang dear nak tu ada la dekat kampus tu :)

      Delete
  19. Assalamualaikum, sijil kokurikulum tu yang mana satu ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. sijil kokurikulum tu sijil yang ada markah koko. dapat A ke B ke apa etc. termasuk sekali sijil2 penglibatan semua tu :)

      Delete
  20. sis dpt tawaran poli tp nk mintak U boleh ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena buat rayuan straight ke universiti yang awak nak :)

      Delete
  21. Salam sis, saya ada pergi interview untuk course Sarjana muda sains senibina tapi tak dapat. Boleh ke kalau saya buat surat rayuan untuk course yang ada interview spt Diploma seni lukis&seni reka?

    ReplyDelete
  22. kalau dalam bahasa inggeris nak tulis kepada siapa eh? saya nak buat rayuan utk masuk ke uitm dengkil sebab saya tak lepas iv hari tu.

    ReplyDelete
  23. Sis , nak tnya. Mksd salinan permohonan e rayuan upu tu , yg mana stu erk ? Mksd sy print out rayuan yang suda kita isi 4 pilihan tu ? Ttpi jika e rayuan tu tiada senarai pilihan utk sbjek yg kita ingn merayu hntr surat ni , nak kena print out jugak ke ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dear. If x dapat tawaran, course yg awak nak buat rayuan tu kena sama dengan yg awak isi dalam e-rayuan.

      Delete
  24. salam sis, nak tanya kalau kita buat surat rayuan tp kos dengan rayuan di online kita berbeza takpe ke?? tapi uni sama ?

    ReplyDelete
  25. salam sis, nak tanya kalau kita buat surat rayuan tp kos dengan rayuan di online kita berbeza takpe ke?? tapi uni sama ?

    ReplyDelete
  26. salam sis. untuk upu baru baru ni saya tak dapat any offer so saya berhasrat nak mohon direct through website. tapi boleh tak saya just bagi documents yg sama time apply upu, contohnya surat tamat belajar, muet,spm etc. for gaji parents semua tu macam sis stated kat atas wajib ke? thanks i hope sis notify my comment.

    ReplyDelete
  27. salam sistorrr.. sy ni nak buat surat rayuan kat u tu.. e rayuan dah buat tapi nak mantap kan lagi dgn buat surat.. nak tanya kalau sijil stpm/koko stpm tak amek lagi mcm mana ek? yg ada slip result stpm je.. sbb sy dah pindah jauh dgn sekolah lama.. sijil spm je ade..boleh ke tak pakai tu? tq

    ReplyDelete
  28. salam sis, klau nak buat rayuan direct melalui email ttapi kos dlam e rayuan lain dri dalam rayuan direct takpe kan asalkan lepas syarat khas program??? ke kena sama jugak dalam e rayuann??? tolong respon sis, terima kasih :)

    ReplyDelete
  29. Salam sis. nak tnya, saya dalam kategori no. 2. sy ada dpt tawaran u tpi kos yg dpt saya kurang minat. so perlu accept tu tawaran ka atau perlu rayu sahaja? thank you.

    ReplyDelete
  30. Hai min, Saya nak mohon uitm puncak alam, So alamat surat menyurat adakah perlu ke Main Uitm or uitm puncak alam ? and if saya mohon ni tanpa surat e rayuan boleh tak ?

    ReplyDelete
  31. sis nak tanya, saya dapat ump setelah rayuan fasa ke-2 tapi kos yang saya dapat saya tak minat dan saya nak tukar kos di ukm. tapi saya dah masuk ump. saya masih boleh merayu lagi ke nakkan kos di ukm?

    ReplyDelete
  32. Haii kak syaf... Sy nk tnye klau orng tu tk mohon pun upu klau dia nk buat tros surat rayuan boleh tk? Sbb seperti yg sedia maklum syarat kemasukan u awam pointer mesti 2.0 tp kwn sy ni pointer dia hanya 1.59 shj... Jd mcm mne ye? Agk2 dia ade peluang tk nk msuk u awam ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hii. Rasanya xde masalah untuk terus buat rayuan ke pihak u if x lepas ikut UPU. Kawan awak kena pandai pilih course and you. Try mohon course yang kurang popular atau course baru. Sebab kalau piluh course famous ni saingan tinggi. In shaa Allah peluang tu sentiasa ada, kena pandai cari dan banyakkan berdoa k :)

      Delete
  33. hai kak syaf macam mana nak hantar salinan untuk rayuan tu ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haii. Either pergi hantar sendiri ke u yang awak nak (ni most recommend) or boleh email or pos. If pos akak recommend pakai pos ekspress sebab senang nak track dorang da receive belum. Poslaju x recommend sbb poslaju selalu pakai untuk barang and dorang jenis handle barang kasar. Takut nanti surat sampai sana da renyuk2.

      Delete
  34. Salam.Dengan cgpa 3.5 utk matrix saya. Adakah dngn membuat rayuan kos dentistry sy akn diterima?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Dia tengok kekosongan. Kalau ada kekosongan dan awak menepati semua syarat2 umum dan khas course, in shaa Allah diterima :)

      Delete
  35. mimimum dentistry ukm adalah 3.0

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum akak. Saya mohon dlm asasi uitm pilihan 1st dan kptm 2nd. Dua dua tak dapat. Saya dapat kos yg memang tak pernah nak. Saya ingat nak buat rayuan direct ke pusat asasi terus. Akak boleh tolong, terangkan nak buat apa bila dh sampai sana? Reply amat diperlukan sbb saya tengah buntu sangat

    ReplyDelete
  37. Hello akak sya tak dapat tawaran and tak sempat isi upu macam mana tu?

    ReplyDelete
  38. Hello akak sya tak dapat tawaran and tak sempat isi upu macam mana tu?

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum sis.bila tarikh sesuai utk buat rayuan direct tu.sblm tarikh kemasukan pljr atau sblm.dan apa yg perlu dibuat apabila dh smpai sana?saya perlukan jwpn segera

    ReplyDelete
  40. Sis..saya nak tny ..if kos yg kita mnta tu kos pendidikan tp kita tdk dpggl dtemuduga..dan kita nak jg kos tu ..perlu tak nak tulis surat rayuan sdgkn kptsn keseluruhan blm kluar??

    ReplyDelete
  41. Boleh tanya lagi ke? Banyak nak tanya lagi niii hrhe

    ReplyDelete
  42. salam..macam if buat rayuan hantar surat terus ke pihak U boleh ka??.. macam mna nak buat e rayuan ya?

    ReplyDelete
  43. Kalau nak email pun sama je ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes dear sama je isi kandungan and cara dia :)

      Delete
  44. Salam.. selepas kita hantar surat rayuan tu berapa lama kita nak tunggu jawapannya dan berapa peratus rayuan akan diterima?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. bergantung pada pihak uni. ada yg dapat tahu awal. ada yang dapat tahu nak dekat2 minggu pendaftaran (a week/ few days before) and ada yang dapat tahu after minggu pendaftaran (dikira intake kedua - sometimes few weeks after minggu pendaftaran) :)

      Delete
  45. Assalamualaikum akak nak tanya boleh?

    Kalau saya buat surat rayuan ni untuk pihak UM (contohnya) tapi dalam list UPU tak ada UM, boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. Boleh je rasanya x de masalah. Tapi lagi bagus kalau awak memang pernah apply UM tu. Means UM kan apply asing, klo awak pernah apply and x lepas, bila awak buat rayuan dorang da ada detail awak dari application yang sebelum ni :)

      Delete
  46. Salam akak, nk tanya klu nk hantar surat rayuan direct ke u ni kne dlm tarikh rayuan upu atau bole bila2 ja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. sebolehnya masa dalam tarikh rayuan la. kalau terlewat pun make sure before tarikh daftar masuk u la. if da start minggu masuk u, takut x dilayan dah :)

      Delete
  47. salam kak , nak tanya surat tu nk htr dekat fakulti boleh ke?

    ReplyDelete
  48. Kepada smua yg membaca comment ni. Doakan supaya saya dipermudahkan urusan untuk ke U. Saya buad rayuan dan tgh tunggu untuk rayuan fasa 2 . Saya akan cuba jugak hantar permohonan rayuan straight terus ke U .Doa daripada kalian semua amat saya hargai. Terima kasih semua. Semoga kita semua sama sama berjaya

    ReplyDelete
  49. Saya nak tanya , kalau kita buat surat permohonan rayuan untuk 2 Universiti boleh ka ?

    ReplyDelete
  50. hai kak, macam mana akak buat tandatangan dalam word?

    ReplyDelete
  51. Salam. Nak tanya kalau nk buat surat rayuan kena buat untuk U yang kita mohon dalam rayuan fasa pertama ke boleh U yg kita tak mohon dalam rayuna fasa pertama tu?

    ReplyDelete
  52. salam, sya bru dapat keputusan upu rayuan kedua. sya gagal utk kemasukkan. jdi sya perlu buat rayuan direct ke u terus ke?

    ReplyDelete
  53. nak tanya, yg hantr surat melalu email tu, salinan dokumen tu still perlu ada pengesahan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye nak tanya, awak hantar ke email yg mana ye?

      Delete
  54. Salam sy dapat tawaran ke matriks kelantan tapi sy nak buat rayuan minta unisza terengganu boleh tak sebab sy x da kawan tapi kalau dpt unisza sy ada sepupu n kawan

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum, kak. Maaf ganggu.
    Untuk no 2 atas sebab sebab tertentu, nak hantar surat dan email sebelum pndaftaran atau semasa ya?

    Mohon dibalas ya kak ')😭.

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum kak. Sye di situasi no 2. Boleh ke saya buat rayuan pada 2 universiti yg berbeza?

    ReplyDelete
  57. Kak,saya dapat tawaran u tp saya bercadang ingin bertukar u lain dan course adakah saya perlu membayar yuran pendaftaran di universiti asal?

    ReplyDelete
  58. Maaf kak. Nak tanya kalau saya buat surat permohonan adakah saya perlu letak program pengajian beserta course yang saya nak kat u yg saya minta? Mohon jawab kak

    ReplyDelete
  59. Kak, rayuan boleh die mana University ke u yg kita mintak dlm upu je

    ReplyDelete
  60. Kalau hantar email buat mcm ni jugak ke?

    ReplyDelete
  61. Sis saya tak faham part 3.1 tu...tu kita kene terangkan pasal kenapa kita nak pilih course lain or kene terangkan kenapa kita nak tolak course yg kita tknk tu

    ReplyDelete
  62. Sis, saya dah buat surat dan hantar di unversiti. Boleh ke saya nak hantar email juga?? Jadi saya hantar surat dan saya email jugak pada uni tu. Boleh ke ??

    ReplyDelete
  63. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  64. Hi, surat rayuan ini kita tuliskan kepada Unit Jabatan Kemasukan Universiti atau kepada Dekan Fakulti tertentu?

    ReplyDelete